Go to the content
Home Page > Find Materials > Material Details

Material Details

徹底検証教育勅語と日本社会 いま、歴史から考える

  • Content Introduction 日本社会にとって教育勅語とは何なのか。教育勅語の成立事情と内容、「国家神道」との関係を検証し、教育勅語から派生する諸問題について、歴史、思想、政治、家族観など、さまざまな着目点に基づいて論じる。
待機中

Collection Information

Registration Number Library Book Place Call Number Category Restriction Status
181147987 Tamaho 一般⑱ 155 テ General Books  
Reservation Count 0

Basic Information

Title 徹底検証教育勅語と日本社会
Title (Reading) テッテイ/ケンショウ/キョウイク/チョクゴ/ト/ニホン/シャカイ
Subtitle いま、歴史から考える
Subtitle (Reading) イマ/レキシ/カラ/カンガエル
Author 岩波書店編集部∥編
Author (Reading) イワナミ/ショテン
Author 青木/理∥〔ほか著〕
Author (Reading) アオキ,オサム
Publisher 岩波書店
Publisher (Reading) イワナミ/ショテン
Base Price \1900
ISBN 978-4-00-061233-3
Number of Pages, etc. 11,197p
Dimensions 19cm
NDC 155.04
Content Description 日本社会にとって教育勅語とは何なのか。教育勅語の成立事情と内容、「国家神道」との関係を検証し、教育勅語から派生する諸問題について、歴史、思想、政治、家族観など、さまざまな着目点に基づいて論じる。

Display Contents

Title 教育勅語の構造
Statement of Responsibility 高橋/陽一∥著
Title 「国家神道」と教育勅語
Statement of Responsibility 齋藤/公太∥著
Title 教育勅語肯定論の戦後史
Statement of Responsibility 辻田/真佐憲∥著
Title 「口“誤”訳」される教育勅語
Statement of Responsibility 長谷川/亮一∥著
Title 「おことば」と教育勅語
Statement of Responsibility 原/武史∥著
Title 「教育勅語」と『育児の百科』
Statement of Responsibility 井戸/まさえ∥著
Title 政治と財界が目指す「明治」的なるものの形
Statement of Responsibility 斎藤/貴男∥著
Title 教育勅語が照射する現代の社会と教育
Statement of Responsibility 寺脇/研∥述
  青木/理∥述
  木村/草太∥述
Important Points
  • Please note that due to copyright restrictions, some materials may not be available for loan.
  • Please also be aware that the latest issue of magazines cannot be borrowed until the next issue is received.
  • To make reservations via the homepage, you need to complete user registration at the library and register your password and email address.
  • You can reserve up to five items per person using the online reservation service.
  • However, for assigned reading books, the limit is two items. Audiovisual materials (videos, CDs, DVDs) cannot be reserved.
  • Select the receiving library and press the "Add to Reservation Cart" button.

Go to the top of this page