Go to the content
Home Page > Find Materials > Material Details

Material Details

教育を変える学校図書館

  • Content Introduction 国際的にも通用しない「学力」競争に子どもたちを追い込みかねない教育政策に振り回されることなく、現場から真の教育改革をつくりあげていくために学校図書館はどうあるべきか? 学校図書館のもつ「教育力」を問う。
待機中

Collection Information

Registration Number Library Book Place Call Number Category Restriction Status
181079593 Tamaho 閉架書庫(一般) 017 シ General Books  
91091614 Tatomi 閉架書庫 017 シ General Books  
Reservation Count 0

Basic Information

Title 教育を変える学校図書館
Title (Reading) キョウイク/オ/カエル/ガッコウ/トショカン
Author 塩見/昇∥編著
Author (Reading) シオミ,ノボル
Publisher 風間書房
Publication Date 2006.12
Number of Pages, etc. 4,253p
Dimensions 21cm
Price ¥2500
Content Description 国際的にも通用しない「学力」競争に子どもたちを追い込みかねない教育政策に振り回されることなく、現場から真の教育改革をつくりあげていくために学校図書館はどうあるべきか? 学校図書館のもつ「教育力」を問う。
NDC 9 017
Intended Audience 一般(L)

Display Contents

Title いま、なぜ学校図書館を問うのか   p1-21
Statement of Responsibility 塩見/昇∥著 (シオミ,ノボル)
Title 学校図書館と教育の変革   p23-54
Statement of Responsibility 船寄/俊雄∥著 (フナキ,トシオ)
Title 期待と信頼を寄せる学校図書館   p55-97
Statement of Responsibility 森田/英嗣∥著 (モリタ,エイジ)
Title 読む権利を保障する学校図書館と学力   p99-146
Statement of Responsibility 木幡/洋子∥著 (コワタ,ヨウコ)
Title 学校図書館職員の現況と将来像   p147-182
Statement of Responsibility 塩見/昇∥著 (シオミ,ノボル)
Title 学校図書館を支える教育行財政のあり方   p183-223
Statement of Responsibility 土屋/基規∥著 (ツチヤ,モトノリ)
Title 私たちの提言   p225-232
Statement of Responsibility 塩見/昇∥著 (シオミ,ノボル)

Author Introduction

<塩見/昇∥編著>
1937年生まれ。京都大学教育学部卒業。大阪教育大学教授、附属図書館長を経て、同大学名誉教授。日本図書館協会理事長、日本図書館研究会理事長。著書に「学校図書館職員論」など。
Important Points
  • Please note that due to copyright restrictions, some materials may not be available for loan.
  • Please also be aware that the latest issue of magazines cannot be borrowed until the next issue is received.
  • To make reservations via the homepage, you need to complete user registration at the library and register your password and email address.
  • You can reserve up to five items per person using the online reservation service.
  • However, for assigned reading books, the limit is two items. Audiovisual materials (videos, CDs, DVDs) cannot be reserved.
  • Select the receiving library and press the "Add to Reservation Cart" button.

Go to the top of this page