Go to the content
Home Page > Find Materials > Material Details

Material Details

読書教育の未来

  • Content Introduction 人間の生誕から成人に至る成長過程の中で、読書・読書教育がどのようになされ、人格形成や言語発達にどのような影響を与えているのかを議論し、就学前から大学まで様々な学びの場における読みの指導のあり方についても論じる。
待機中

Collection Information

Registration Number Library Book Place Call Number Category Restriction Status
181156239 Tamaho 一般⑲ 019 ド General Books  
Reservation Count 0

Basic Information

Title 読書教育の未来
Title (Reading) ドクショ/キョウイク/ノ/ミライ
並列タイトル THE FUTURE OF READING RESEARCH
Author 日本読書学会∥編
Author (Reading) ニホン/ドクショ/ガッカイ
Publisher ひつじ書房
Publication Date 2019.7
Number of Pages, etc. 4,374p
Dimensions 21cm
Price \5000
ISBN 978-4-89476-938-0
Content Description 人間の生誕から成人に至る成長過程の中で、読書・読書教育がどのようになされ、人格形成や言語発達にどのような影響を与えているのかを議論し、就学前から大学まで様々な学びの場における読みの指導のあり方についても論じる。
NDC 9 019.2
NDC 10 019.2
Intended Audience 一般(L)

Display Contents

Title 赤ちゃんと絵本 - 指さしで参加し楽しむ社会文化的活動  p3-15
Statement of Responsibility 菅井/洋子∥著 (スガイ,ヨウコ)
Title 幼児期の絵本の読み聞かせ   p16-27
Statement of Responsibility 横山/真貴子∥著 (ヨコヤマ,マキコ)
Title かな文字の習得と読みの発達   p28-38
Statement of Responsibility 垣花/真一郎∥著 (カキハナ,シンイチロウ)
Title 児童期における読書   p39-48
Statement of Responsibility 深谷/優子∥著 (フカヤ,ユウコ)
Title 児童・生徒の語彙力、読解力と読書   p49-60
Statement of Responsibility 高橋/登∥著 (タカハシ,ノボル)
Title 中学生・高校生における読書   p61-72
Statement of Responsibility 秋田/喜代美∥著 (アキタ,キヨミ)
Title 大学生・成人の読書と生涯発達   p73-83
Statement of Responsibility 藤森/裕治∥著 (フジモリ,ユウジ)
Title 文章読解の認知過程   p87-97
Statement of Responsibility 井関/龍太∥著 (イセキ,リュウタ)
Title 読書活動への脳科学的アプローチ   p98-109
Statement of Responsibility 森/慶子∥著 (モリ,ケイコ)
Title ジャンルと読み   p110-120
Statement of Responsibility 岸/学∥著 (キシ,マナブ)
Title 複数テキストの読み   p121-132
Statement of Responsibility 中村/光伴∥著 (ナカムラ,ミツトモ)
Title 電子メディア・電子書籍と読み   p133-143
Statement of Responsibility 荷方/邦夫∥著 (ニカタ,クニオ)
Title 読みと感情   p144-154
Statement of Responsibility 福田/由紀∥著 (フクダ,ユキ)
Title 読みの熟達   p155-165
Statement of Responsibility 沖林/洋平∥著 (オキバヤシ,ヨウヘイ)
Title 読解指導と読書教育   p169-177
Statement of Responsibility 八木/雄一郎∥著 (ヤギ,ユウイチロウ)
Title 就学前における読みの教育   p178-187
Statement of Responsibility 山元/悦子∥著 (ヤマモト,エツコ)
Title 読みの教育の諸相 - 1 初等・文学  p188-196
Statement of Responsibility 山元/隆春∥著 (ヤマモト,タカハル)
Title 読みの教育の諸相 - 2 初等・説明文-「批評読みとその交流」の授業づくり  p197-204
Statement of Responsibility 河野/順子∥著 (カワノ,ジュンコ)
Title 読みの教育の諸相 - 3 中等・文学-中等教育における文学の読書科学的研究  p205-212
Statement of Responsibility 上谷/順三郎∥著 (カミタニ,ジュンサブロウ)
Title 読みの教育の諸相 - 4 中等・説明文  p213-221
Statement of Responsibility 舟橋/秀晃∥著 (フナハシ,ヒデアキ)
Title メディア・リテラシーと読みの教育   p222-231
Statement of Responsibility 奥泉/香∥著 (オクイズミ,カオリ)
Title 言語活動としての読書   p232-242
Statement of Responsibility 丹藤/博文∥著 (タンドウ,ヒロフミ)
Title 学校図書館の活用と学校での読書教育   p243-253
Statement of Responsibility 足立/幸子∥著 (アダチ,サチコ)
Title 大学における読みの教育と教員養成 - 受講生の実験参加を通して説明・論説文の教育を再考する試み  p254-263
Statement of Responsibility 岩永/正史∥著 (イワナガ,マサフミ)
Title 特別支援教育における読みの教育   p264-273
Statement of Responsibility 稲田/八穂∥著 (イナダ,ヤホ)
Title 読みの教育の授業分析   p274-283
Statement of Responsibility 浜田/秀行∥著 (ハマダ,ヒデユキ)
Title 読書推進政策と体制の歴史の展開   p287-296
Statement of Responsibility 山下/直∥著 (ヤマシタ,ナオシ)
Title 地域自治体における読書推進と教育   p297-307
Statement of Responsibility 石田/喜美∥著 (イシダ,キミ)
Title 絵本や読書の専門家の仕事と養成カリキュラム   p308-318
Statement of Responsibility 大庭/一郎∥著 (オオバ,イチロウ)
Title 読書環境の変化 - 書店と図書館  p319-330
Statement of Responsibility 鈴木/佳苗∥著 (スズキ,カナエ)
Title 読書感想文コンクール   p331-337
Statement of Responsibility 甲斐/雄一郎∥著 (カイ,ユウイチロウ)
Title 国際的にみた読書教育 - 特別寄稿  p341-349
Statement of Responsibility ウィリアム H.ティール∥著 (ティール,ウィリアム H.)
Statement of Responsibility 足立/幸子∥訳 (アダチ,サチコ)
Title 展望   p350-351
Statement of Responsibility 塚田/泰彦∥著 (ツカダ,ヤスヒコ)
Important Points
  • Please note that due to copyright restrictions, some materials may not be available for loan.
  • Please also be aware that the latest issue of magazines cannot be borrowed until the next issue is received.
  • To make reservations via the homepage, you need to complete user registration at the library and register your password and email address.
  • You can reserve up to five items per person using the online reservation service.
  • However, for assigned reading books, the limit is two items. Audiovisual materials (videos, CDs, DVDs) cannot be reserved.
  • Select the receiving library and press the "Add to Reservation Cart" button.

Go to the top of this page