Go to the content
Home Page > Find Materials > Material Details

Material Details

THE保育 101の提言 vol.2

  • Content Introduction 乳幼児期の子どもの育ちは人生の基盤を作る。幼稚園や保育園の保育は従来のままでよいのか。赤池学、アグネス・チャンほか、さまざまな分野の専門家や先駆者たち全33人から届いたメッセージ。保育への提言、第2弾。
待機中

Collection Information

Registration Number Library Book Place Call Number Category Restriction Status
91100484 Tatomi 閉架書庫 376 ム 2 General Books  
Reservation Count 0

Basic Information

Title THE保育
Title (Reading) ザ/ホイク
Volume Number vol.2
Subtitle 101の提言
Subtitle (Reading) ヒャクイチ/ノ/テイゲン
Author 無藤/隆∥編著
Author (Reading) ムトウ,タカシ
Author 赤池/学∥〔ほか著〕
Author (Reading) アカイケ,マナブ
Publisher フレーベル館
Publication Date 2008.12
Number of Pages, etc. 213p
Dimensions 26cm
Price ¥2000
ISBN 978-4-577-80330-1
Content Description 乳幼児期の子どもの育ちは人生の基盤を作る。幼稚園や保育園の保育は従来のままでよいのか。赤池学、アグネス・チャンほか、さまざまな分野の専門家や先駆者たち全33人から届いたメッセージ。保育への提言、第2弾。
NDC 9 376.1
Intended Audience 一般(L)

Display Contents

Title 「キッズデザイン」へのご参画を!   p8-13
Statement of Responsibility 赤池/学∥著 (アカイケ,マナブ)
Title 私の中の子どもたち   p14-19
Statement of Responsibility 与/勇輝∥著 (アタエ,ユウキ)
Title 今、身につけたい!文字と言葉の使い方   p20-25
Statement of Responsibility 足立/直樹∥著 (アダチ,ナオキ)
Title 子どもと大人をつなぐミュージカル   p26-31
Statement of Responsibility 石塚/克彦∥著 (イシズカ,カツヒコ)
Title 手と手・心と心の幼き日   p32-37
Statement of Responsibility 稲村/なおこ∥著 (イナムラ,ナオコ)
Title ゲーム表現者と心の物差し   p38-43
Statement of Responsibility 岩谷/徹∥著 (イワタニ,トオル)
Title 感性の花ひらく読書   p44-49
Statement of Responsibility 漆原/智良∥著 (ウルシバラ,トモヨシ)
Title 私のリーガルマインドを育んだもの   p50-55
Statement of Responsibility 大谷/恭子∥著 (オオタニ,キヨウコ)
Title 幼児教育システムの統合へ   p56-61
Statement of Responsibility 佐藤/学∥著 (サトウ,マナブ)
Title 心の声、聞こえていますか?   p62-67
Statement of Responsibility 富田/リカ∥著 (トミタ,リカ)
Title 子どもの環境を整える   p68-73
Statement of Responsibility 野沢/綾子∥著 (ノザワ,アヤコ)
Title 絵本で子どもを育てる   p74-79
Statement of Responsibility 肥田/美代子∥著 (ヒダ,ミヨコ)
Title 自然の中に子どもたちを放とう   p80-85
Statement of Responsibility 本田/亮∥著 (ホンダ,リヨウ)
Title 子育てにマニュアルはあっても無きが如し   p86-91
Statement of Responsibility 三浦/勇夫∥著 (ミウラ,イサオ)
Title 逞しい笑顔と人間力   p92-97
Statement of Responsibility 村上/康成∥著 (ムラカミ,ヤスナリ)
Title 世界の子どもたちを幸せに   p100-105
Statement of Responsibility アグネス・チャン∥著 (アグネス チヤン)
Title 地域の子どもたちを見守って   p106-111
Statement of Responsibility 天野/曄∥著 (アマノ,アキラ)
Title 体操はすべての運動の基礎   p112-117
Statement of Responsibility 池谷/幸雄∥著 (イケタニ,ユキオ)
Title 教育再生へのビジョン   p118-123
Statement of Responsibility 陰山/英男∥著 (カゲヤマ,ヒデオ)
Title 視野を広げること、相手の顔を見ること   p124-129
Statement of Responsibility 小嶋/勝衛∥著 (コジマ,カツエ)
Title 保育は未来を育てる仕事   p130-135
Statement of Responsibility 紺野/美沙子∥著 (コンノ,ミサコ)
Title 保育と社会をつなぐクリエイティブの力   p136-141
Statement of Responsibility 佐藤/可士和∥著 (サトウ,カシワ)
Title 命のバトンをつなげるために   p142-147
Statement of Responsibility 志村/季世恵∥著 (シムラ,キヨエ)
Title 保育に環境福祉学の視点を!   p148-153
Statement of Responsibility 炭谷/茂∥著 (スミタニ,シゲル)
Title 幼児期の遊びの重要性   p154-159
Statement of Responsibility 中西/弘子∥著 (ナカニシ,ヒロコ)
Title 大人が守りたい子どもの選択する権利   p160-165
Statement of Responsibility ピーター・バラカン∥著 (バラカン,ピ-タ-(BARAKAN,PETER))
Title なぜ人は生まれてきたのか   p166-171
Statement of Responsibility 福島/智∥著 (フクシマ,サトシ)
Title 文字・活字文化の伝承のために   p172-177
Statement of Responsibility 福原/義春∥著 (フクハラ,ヨシハル)
Title 自然や動物とのふれ合いで気づくこと   p178-183
Statement of Responsibility 増井/光子∥著 (マスイ,ミツコ)
Title 確かな未来は懐かしい風景の中に   p184-189
Statement of Responsibility 柳生/博∥著 (ヤギユウ,ヒロシ)
Title 教育力を問う   p190-195
Statement of Responsibility 義家/弘介∥著 (ヨシイエ,ヒロユキ)
Title 「科学」をステージショーに   p196-201
Statement of Responsibility 米村/でんじろう∥著 (ヨネムラ,デンジロウ)
Title いつも子どもがそばにいる風景   p202-207
Statement of Responsibility 鷲田/清一∥著 (ワシダ,キヨカズ)

Author Introduction

<無藤/隆∥編著>
東京都生まれ。東京大学教育学研究科博士課程中退。白梅学園大学教授。文部科学省中央教育審議会教育課程部会幼稚園専門部会座長等。著書に「知的好奇心を育てる保育」など。
Important Points
  • Please note that due to copyright restrictions, some materials may not be available for loan.
  • Please also be aware that the latest issue of magazines cannot be borrowed until the next issue is received.
  • To make reservations via the homepage, you need to complete user registration at the library and register your password and email address.
  • You can reserve up to five items per person using the online reservation service.
  • However, for assigned reading books, the limit is two items. Audiovisual materials (videos, CDs, DVDs) cannot be reserved.
  • Select the receiving library and press the "Add to Reservation Cart" button.

Go to the top of this page